Policy för visselblåsare
Med denna visselblåsarpolicy anger Himmelsta hur medarbetare och andra som har anledning att påtala missförhållanden kan agera utan att bryta mot lojalitetsplikten i anställningsavtalet och drabbas av arbetsrättsliga åtgärder eller andra negativa konsekvenser.
Avsikten med Himmelstas policy är att ge en tydlig vägledning om när och hur missförhållanden kan rapporteras i Himmelsta i situationer då det inte är aktuellt att använda ordinarie ordning för rapportering. Alla avslöjanden om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av ska hanteras på ett rättvist och korrekt sätt.
Policyn är framtagen med beaktande av lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden – även kallad visselblåsarlagen.
Himmelsta eftersträvar en kultur där det är högt i tak och där det förs en dialog i företaget om problem som uppkommer i verksamheten. Även om det inte är fråga om missförhållanden av sådan art som föranleder ett larm i enlighet med denna policy uppmuntrar Himmelsta att samtliga medarbetare regelmässigt med, i första hand, närmaste chef tar upp eventuella problem som de upplever inom Himmelsta.
Omfattar samtliga medarbetare och personer i anslutning till Himmelstas verksamhet
Policyn omfattar:
- samtliga medarbetare oavsett anställningsform,
- personer som söker eller utför förvärvsarbete, volontärarbete eller praktik,
- personer som annars står till förfogande för att utföra eller utför arbete under Himmelstas kontroll och ledning,
- egenföretagare som söker eller utför uppdrag,
- personer som står till förfogande för att ingå eller ingår i Himmelstas förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan,
- aktieägare som står till förfogande för att vara eller som är verksamma inom Himmelsta.
Policyn omfattar även personer som har tillhört någon av nu uppräknade kategorier och som fått del av eller inhämtat information om missförhållandet under sin tid i verksamheten.
Personer som omfattas av denna policy benämns som ”medarbetare”.
I vilka situationer föreligger det möjlighet att slå larm?
Medarbetare har möjlighet att slå larm när det är fråga om missförhållanden i Himmelstas verksamhet som har ett allmänintresse. Medarbetaren ska ha skälig anledning att anta informationen är sann samt att rapporteringen av informationen är nödvändig för att avslöja det rapporterade missförhållandet.
Med missförhållanden enligt denna policy avses ageranden och förhållanden som har ett allmänintresse. Det kan röra sig om kränkning av mänskliga rättigheter, miljöbrott eller annan brottslig handling, fara för människors eller djurs liv och hälsa, konsumentskydd, produktsäkerhet, integritetsskydd, förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism, korruption samt allvarligare överträdelser av gällande föreskrifter som meddelats av riksdag, regering eller myndighet.
Larmet ska avse missförhållande som uppstått eller högst sannolikt kommer att uppstå i Himmelstas verksamhet eller i annans verksamhet som medarbetaren är eller har varit i kontakt med genom sitt arbete hos Himmelsta.
Med verksamhet avses inte enbart produktion, uppdrag och andra affärsförhållanden utan även exempelvis hur regler och föreskrifter följs, frågor som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och andra förhållanden där det finns en koppling till verksamheten, exempelvis om brott begås i arbetsgivarens lokaler eller om missförhållande föreligger inom annans verksamhet som medarbetaren kommer i kontakt med genom sitt arbete.
Observera att visselblåsarlagen, och skyddet som denna lag ger, inte omfattar rapportering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) eller information som rör nationell säkerhet.
Hur ska en medarbetare slå larm?
Intern rapportering
Himmelsta har en kanal för intern rapportering och uppföljning av visselblåsning genom HR-appen. Detta görs genom att man fyller i ett formulär i HR-appen. Om man inte är anställd inom Himmelsta så klickar man på knappen nedan för att nå formulär för visselblåsning.
HR-appen gör en bedömning om detta ska tas vidare till Himmelstas kännedom genom HR-konsult från FAB HR som i sin tur tar frågan vidare till Himmelstas VD alternativt styrelseordförande beroende på vad utredningen gäller.
När det gäller interna larm enligt ovan ställs inte några särskilda krav på att arbetstagaren har något särskilt kunskapsunderlag i frågan. Skyddet mot repressalier gäller således även ogrundade och obefogade sådana larm. Himmelsta förutsätter dock att medarbetare som slår larm är uppriktiga och att larm inte sker beträffande sådant som medarbetaren vet inte är sant eller sådant som medarbetaren vet att inte kommer att äga rum.
Extern rapportering
Extern rapportering kan även ske till behörig myndighet inom aktuellt ansvarsområde, se bifogad bilaga.
Offentliggörande av information
I tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen finns det föreskrifter om rätt att lämna uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande i vissa medier och om rätt att anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst i syfte att meddela dem för offentliggörande i vissa medier.
Under vissa förutsättningar gäller skyddet enligt visselblåsarlagen även vid offentliggörande av information. För att omfattas av skyddet i lagen ska den som rapporterar ha
- rapporterat internt och externt i enlighet med visselblåsarlagen, utan att mottagarna har vidtagit skäliga uppföljningsåtgärder eller underlåtit att lämna återkoppling, eller
- skälig anledning att anta att missförhållandet utgör en överhängande eller uppenbar fara för liv, hälsa, säkerhet eller risk för omfattande skada i miljön eller av annat skäl har befogad anledning att offentliggöra informationen, eller
- har skälig anledning att anta att intern och extern rapportering skulle innebära en risk för repressalier eller leda till att missförhållandet sannolikt inte skulle avhjälpas på ett effektivt sätt.